Zachęcamy do zapoznania się z praktycznym przewodnikiem „Pomoc stomatologiczna dla uchodźców z Ukrainy”, którego autorką jest lek. dent. Marta Żęcin, absolwentka studiów podyplomowych Polskiej Akademii Humanitarnej, koordynatorka projektów stomatologicznych w Libanie czy Bejrucie, od lat pracująca z uchodźcami.
PODSTAWOWE ZASADY OPIEKI STOMATOLOGICZNEJ ŚWIADCZONEJ UCHODŹCOM Z UKRAINY
Pamiętaj, że pracujesz z ludźmi, którzy prawdopodobnie doświadczyli ogromnej traumy, straty i pozostają w stanie przewlekłego stresu. Podstawowa zasada pomocy humanitarnej brzmi “Do no harm”. Oznacza to, że musimy być świadomi, że nasza postawa i zachowanie wpływają na ludzi, którym pomagamy. Powinniśmy dołożyć najwyższych starań, żeby nasze działania nie wpłynęły negatywnie na ich życie i dobrostan.
Pomimo tego, że udzielasz pomocy nieodpłatnie zachowaj najwyższą jakość świadczonych usług (wybieraj jakość ponad ilość), stosuj pewne rozwiązania i najlepiej ostateczne (nie tymczasowe). Jeżeli nie usuwasz na co dzień zatrzymanych “ósemek” to nie próbuj tego robić u pacjenta z Ukrainy. Nie rezygnuj ze zdjęć RVG przed ekstrakcją czy leczeniem kanałowym. Uchodźcy bardziej niż egularni pacjenci nie powinni być narażeni na komplikacje, utratę opatrunku itp. Dzisiaj udało im się dostać do stomatologa, ale jutro/ za tydzień mogą już być w innym miejscu, gdzie takiej pomocy nikt im nie udzieli.
Ostateczna decyzja o leczeniu musi należeć do pacjenta. Nawet jeżeli wiesz, że należy wykonać ekstrakcję, a pacjent się na to nie zgadza to należy to uszanować i jasno wytłumaczyć jakie mogą być konsekwencje takiej decyzji.
Zawsze traktuj pacjentów z szacunkiem i uważnością na różnice/ normy kulturowe. Mimo, że Ukraina jest naszym sąsiadem niektóre zachowania mogą Cię zaskoczyć. Postaraj się nie oceniać, a na pewno nie komentować/ krytykować.
Zdjęcia: nigdy nie rób zdjęć uchodźcom bez ich zgody. Jeżeli pacjent wyrazi zgodę na zdjęcie i chcesz je opublikować na swoich social mediach to upewnij się, że ma on tego pełną świadomość. W historii pomocy humanitarnej zdjęcia opublikowane na facebooku były wykorzystywane do odnalezienia osób, które uciekały przed prześladowaniem. Nigdy nie proś też o wykonanie zdjęcia przed wizytą – pacjent może zgodzić się wtedy z obawy, że inaczej zabieg nie zostanie wykonany lub zostanie wykonany z mniejszą starannością.
WIĘCEJ PRAKTYCZNYCH WSKAZÓWEK W PEŁNEJ WERSJI PRZEWODNIKA – POBIERZ PDF
Autorka o sobie:
Jestem lekarką dentystką z doświadczeniem pracy w sektorze humanitarnym. Ukończyłam studia podyplomowe Polskiej Akcji Humanitarnej, pracowałam w obozach dla uchodźców, a przez ostatnie 2 lata z organizacją Dental Mavericks koordynowałam projekty stomatologiczne w Libanie dla osób dotkniętych konfliktem w Syrii. Prowadziłam też klinikę dla ofiar wybuchu w Bejrucie. W przewodniku zawarłam Kodeks postępowania, którego używaliśmy w naszej fundacji oraz praktyczne wskazówki. Wszystkie informacje poparte są naszym bezpośrednim doświadczeniem udzielania pomocy uchodźcom. Wierzę, że przekazany Państwu przewodnik będzie dla Państwa
pomocny.
W razie dodatkowych pytań lub uwag z chęcią odpowiem lub pomogę:
- mailowo:
- na fb jako: Marta Żęcin